MD Foods skælder ud på Kløver Mælk for at kopiere Kærgården med det lignende smørprodukt Kløverblomst og dermed ødelægge økonomien for andelshavere i begge mejerier. Bag de to idylliske navne på smørprodukter ligger en aftale mellem de to danske mejerigiganter MD Foods og Kløver Mælk om at sætte sig på det danske marked gennem det fællesejede Mejeriernes Produktionsselskab.
Denne aftale harmonerer ikke så godt med, at der er to konkurrerende smørprodukter på markedet, mener MD-Foods: “Der er ingen tvivl om, at hver gang forbrugerne vælger Kløverblomst frem for Kærgården, sætter både Kløver Mælks og MD Foods andelshavere penge til. De kan ikke passe, at hver gang vi laver et nyt produkt, så kommer der en kopi fra Kløver Mælk,” siger MD Foods formand Knud Erik Jensen, der mener, at striden ikke gavner samarbejdet i Mejeriernes
Produktionsselskab.
Kløver Mælks formand mener, at det er noget sludder.
“Vi har hele tiden været enige om, at det er bedst at have to produkter på markedet, så vi kunne forsvare os, hvis der skulle komme udenlandske produkter til landet. Desuden har vi ingen konkurrence på smørmarkedet, for vi sælger Kløverblomst til nøjagtig samme pris som Kærgården, og det har vi gjort længe,” forklarer Jens Erik Jensen.
Mejeriernes Produktionsselskab har været beskyldt for at have holdt priserne på mejeriprodukter kunstigt oppe ved at nægte FDB og Dansk Supermarked mulighed for at sælge mælk på egen kartoner.
I maj sidste år tog Konkurrencerådet derfor sagen op.
Det førte i december 1997 til et påbud om at åbne Mejeriernes Produktionsselskab for supermarkederne, men påbudet blev af underkendt af konkurrenceankenævnet. En ny konkurrencelov, der trådte i kraft 1.
januar 1998, har dog givet konkurrencerådet mod på at tage sagen op igen til april.