Styr din økonomi via nettet

Er du træt af rudekuverter og posthus-køer, så styr din privatøkonomi over nettet. Vi ser på de muligheder private har for at administrere deres økonomi via nettet.

Selvbetjening via Internettet vinder frem overalt i samfundet. Mere end halvdelen af alle danskere er på nettet hver dag, og de brugere mere og mere nettet til seriøse ting som håndtering af privatøkonomien. Onlinebanking er noget de fleste kender til, men der er mange flere muligheder. Med gratis services som den Digitale Signatur, E-boks og mobilbetaling får du overblik over økonomien, og du kan trygt vinke farvel til rodet med rudekuverterne.
Sikkerheden er stor og rigtig mange aktører arbejder sammen, så du ikke skal tilmelde dig 117 forskellige services.
Bare spring ud i det, der er altid hjælp at hente og  løsninger er der for at gøre din hverdag nemmere.

Digital Signatur
Fundamentet for at privatpersoner kan stole på Internettet er, at der ikke kan opstå tvivl om, hvem man er i kontakt med, når man surfer. Det offentlige skal være helt sikker på, at de følsomme data, der udveksles om borgere, også havner hos rette vedkommende. Det er vanskeligt, når man ikke lige kan vise sygesikringskort eller på anden måde kan argumentere for sin identitet på nettet. Løsningen hedder Digital Signatur. Med den Digitale Signatur kan man ved hjælp af en softwarenøgle logge sig på et væld af services og dokumentere sin egen identitet. Det betyder, at det offentlige kan udveksle mange forskellige oplysninger med dig, som ingen andre har adgang til. Det kan eksempelvis være oplysninger om skat, journaler fra sundhedsvæsenet, oplysninger fra folkeregisteret og meget andet. Du kan også bruge signaturen på www.klasselotteriet.dk, så oplysninger om dine lodder og gevinster er sikret.
Signaturen kan desuden benyttes blandt private til at sende og modtage sikre e-mails. Teknologien sikrer at e-mails ikke er skrevet alle ændret af andre en afsenderen, hvis identitet man kan være helt sikker på. Det er også muligt at tage sin Digitale Signatur med sig på diskette eller i en lille handy USB-nøgle, som kan sluttes til en hvilken som helst computer.
Det smarte ved Digital Signatur er, at man kun skal oprette den én gang for at bruge de mange services.
I januar 2005 blev det muligt for alle danskere med en opsparing hos ATP at bestemme, hvordan deres opsparing skal investeres. For at gøre det nemt har ATP valgt at lade opsparerne benytte digital signatur. Det er TDC som siden 2003 har leveret Den Digitale Signatur som standard i Danmark
Se mere om, hvor du kan benytte Digital Signatur, og hvordan du får din egen på: www.digitalsignatur.dk og www.tdc.dk

Elektroniske lønsedler
Alle danskere, der har lønarbejde, modtager hver eneste måned en lønseddel. Et stort statsligt projekt vil med tiden gøre lønsedlerne elektroniske. I første gang er det de offentligt ansatte, som får muligheden for at modtage lønsedlerne i digital form. Det sker simpelthen ved, at dokumentet sendes til lønmodtagerens e-boks, hvor det bliver arkiveret og gjort tilgængeligt for brugeren. De elektroniske lønsedler skal gøre det nemt for lønmodtageren at finde oplysninger om lønnen, og samtidig kan der spares store udgifter til porto. Lønmodtageren slipper for at skulle være bogholder i den private husholdning og får til gengæld en sikker opbevaring af følsomme data.
Hvis du arbejder i staten, så kan du allerede nu modtage din lønseddel i digital form. Gå ind på www.e-boks.dk, opret en konto (det kan gøres med digital signatur) og tilmeld dig Lønseddel for ansatte i staten. Det er til hver en tid muligt at afmelde sig igen, hvis man hellere vil have sin lønseddel med traditionel post.

Netbank
Stort set alle danske banker kan betjenes via Internettet, og der er nu betydeligt flere danskere, der ordner deres bankrutiner på nettet end ved skranken. Fordelene er åbenlyse:

•    Der er åbent 24 timer i døgnet året rundt
•    Alle oplysninger som banken har om din økonomi er tilgængelige for dig
•    Der kan oprettes faste overførsler og indbetales giro, indbetalingskort etc.
•    Netbanken virker som kommunikationsled mellem brugeren og banken

Netbankerne har eksisteret siden begyndelsen af 1990´erne, men de er stadig i rivende udvikling. De fleste banker på nettet giver nu brugerne mulighed for at handle aktier og se status på boliglån.
Sikkerheden på netbankerne er meget høj. For at logge på skal man have en elektronisk nøgle liggende på sin computer og derudover kan man kun få adgang via et password og et brugernummer. Flere banker tilbyder også, at man kan logge på med Den Digitale Signatur.

E-Boks
En stor del af håndtering af privatøkonomien ligger i kommunikation med det offentlige og de virksomheder, man er tilknyttet. Traditionelt har alle danskere været nødt til at holde styr på mange blanketter, regninger og indbetalingskort i mapper, men den tid er ved at være ovre. Med E-Boks, det elektroniske posthus, kan man samle alle sine breve ét sted. Når der kommer et nyt brev til den personlige E-Boks kan man vælge at blive adviseret via en email. Man kan nu vælge at modtage breve og regninger fra TDC, staten, kommunen, ATP, energiselskaber, banken og kreditforeningen samt mange flere. Alle brevene bliver systematiseret, så de er nemme at finde, og de bliver opbevaret sikkert, så længe man ønsker det. Det er naturligvis muligt at framelde sig igen og modtage brevene med posten som før.
Man kan vælge at logge på sin E-boks fra både Post Danmarks hjemmeside www.post.dk eller via de mange netbanker, som har fælles logon med E-boks.

eWIRE
Hvorfor ikke sende penge med email? Det kan lade sig gøre med den danske betalingsløsning eWIRE. Systemet er overraskende nemt at benytte, og smart når man ikke lige har modtagerens kontonummer, men kun vedkommendes e-mail-adresse. eWIRE benyttes desuden på en række af de mest populære danske e-handelssteder som eksempelvis Den Blå Avis, Bilbasen og mange andre. For at komme i gang skal man oprette sig som bruger på www.ewire.dk og overføre et beløb til sin nye konto hos eWIRE. Herefter kan man bruge løs på betalingssider, emaile beløb til venner og bekendte og naturligvis modtage beløb fra andre. Man kan også bruge sin konto til at sende penge med sms fra sin mobiltelefon.
eWIRE fungerer rigtig godt som betalingsmiddel til de mindre udgifter, når man surfer rundt på nettet.

Skat på nettet
Flere og flere private er gået over til at indberette skat, fradag og kørepenge på nettet. Det kan gøres på www.toldskat.dk, som er skattevæsenets digitale kontor. Alle skattepligtige danskere har her en skattemappe, som man kan få sikker adgang til med blandt andet Den Digitale Signatur.
Skattemappen indeholder dine årsopgørelser for de seneste år, forskudsopgørelser, selvangivelser og alt det, som du har indberettet og modtaget fra skattevæsenet i løbet af årene. I slutningen af 2004 blev Skattemappen udvidet med en Logbog, der viser en oversigt over:

•    Hvornår borgeren har indberettet selvangivelse, oplyst e-mailadresse, kontonummer, foretaget fravalg af årsopgørelsen på papir eller har skiftet/ændret TastSelv kode eller bestilt ny kode.
•    Hvornår skattesystemerne har udskrevet selvangivelser og årsopgørelse.
•    På et senere tidspunkt vil logbogen også komme til at vise:
•    Hvornår skatteforvaltningen har indberettet en ændring til forskudsopgørelsen etc. som følge af en personlig henvendelse eller en telefonisk henvendelse fra borgeren eller som følge af en underretning fra en anden myndighed.
•    Hvornår skattesystemerne har udskrevet nye forskudsopgørelser og skattekort.

Som noget helt nyt vil Skattemappen fra marts 2005 desuden indeholde en elektronisk
kvitteringer for selvangivelsesindberetninger. Tidligere har Skattevæsenet anbefalet, at man udskrev kvitteringen, men den kan nu gemmes elektronisk. Tjek www.toldskat.dk og se om du har fået alle dine fradag med…

Mobilbetaling
Alle Internettets muligheder er på vej til at blive mobile. Det gælder også mulighederne for at administrere privatøkonomien. Eksempelvis kan man overføre penge via sms, hvis man har en eWIRE-konto og mange danske banker tilbyder adgang til kontooplysninger og overførsler via WAP på mobilen. Flere steder i landet kan man nu også betale for benzin og parkering med telefonen.
Sådan bruges eWIRE til at betale med mobilen:

Du skal tilmelde din telefon først. Log ind på www.ewire.dk, klik på Indstillinger > Mobil og følg instruktionerne. Derefter kan du sende en sms med penge, hvis der er penge på kontoen.
Eksempel: Jens Hansen vil sende 100,50 kr. til sin kammerat, der har mobilnummer 21458596. Jens skriver en sms med dette indhold: “pay ewire 100,50 21458596 Her er penge for byturen. Tak.” og sender til 1231. Kammeraten får så en sms med pengene på få sekunder, uanset om han har en eWIRE konto i forvejen eller ej.

Vil Jens i stedet sende til en e-mail, skrives der blot e-mailadresse i stedet for mobilnr.
Eksempel: Jens Hansen vil sende 50 kr. til sin kammerat. Jens skriver en sms med dette indhold: “pay ewire 50 kamme@rat.dk Her er penge for byturen. Tak.” og sender til 1231. Kammeraten får så en e-mail med pengene – også selvom han ikke har en eWIRE konto i forvejen. Han kan bare tilmelde sig, så har han pengene.