Fødevarebranchen er begejstret over salgsboom på fødevaremesse i USA. Et målrettet arbejde fra Dansk Industri og den danske ambassade har åbnet amerikanske øjne og ganer for danske specialiteter. Ved fødevaremessen i sidste uge i New York fik alle 11 deltagende danske eksportører skrevet kontrakter med amerikanske importører.
Gennem flere år har Italien været amerikanerens foretrukne land, når der skulle vælges specialiteter til bordet, men nu satser Danmark på at indtage førstepladsen. Den danske fødevareeksport til USA er blevet stærkt forringet i løbet af få år til et resultat i 1997 på blot 2,1 mia. kr. mod 4 mia. kr. for blot få år siden. Eksporten fik et hak i den gale retning 1996, men siden har den været pænt stigende. Jørgen Møllegård, statskonsulent ved den danske ambassade i Washington, siger: “Det kan lade sig gøre at ændre situationen. Det viser vore resultater på Fancy Food Messen i New York. Tidligere skinnede Karolinekoen over Times Square i New York, og alle kendte de danske specialiteter som øl, kød og -mejeri produkter.” For den største kontrakt stod Dandy, der nu skal levere tandhygiejnisk tyggegummi til kæden Target med 900 stormagasiner fordelt over USA og til den store kæde Wallgreen, der har 2500 butikker. Dandys eksportchef, Poul Poulsen, forhandler desuden i øjeblikket med verdens største detailkæde, K-Mart.
19 andre danske eksportvirksomheder kom ligeledes hjem med kontrakter. Heriblandt Plumrose, Kløver Mælk, 3-stjernet og Schulstad, der imponerede amerikanerne med varmt wienerbrød.
“Med 273 millioner indbyggere er USA det mest købedygtige marked i verden. Amerikanerne er ivrige efter at prøve nye produkter, og de har stadig en svaghed for europæiske varer og specialiteter,” sigert Jørgen Møllegård.