Udfordringen for de store bankers it-afdelinger er at balancere mellem fleksibilitet og stabilitet. Danske Bank har gennem årene været igennem alle øvelserne fra stor-fusioner, omfattende it-udskiftninger i udlandet og massive systemfejl.
I danske banks it-afdeling, Shared Services Center, arbejder ca. 1.400 medarbejder på at vedligeholde og udvikle bankens omfattende it-systemer. I spidsen for staben står direktør Sven E. Lystbæk og vicedirektør Peter Schleidt.
Filosofien for Danske Banks it er én bank én platform. Denne strategi blev valgt da Danske Bank i halvfemserne indgik i en stor fusion og senere ved opkøbet af BG Bank.
Ulempen ved at fokuserer på ét system er, at det er sårbart overfor nedbrud. Går det ned, så er alt nede. For at minimere tab, som det er der skete i marts 2003 er der indført et backup system som bevirker at der maksimalt kan tabes 30 sekunders transaktioner. Et totalt nedbrud vil således betyde, at brugerne kun oplever under et halt minuts nedetid.
Danske Bank har som de fleste andre storbanker valgt at fokusere på eget system. Det er bygget op af den centrale mainframe, en Microsoft del og Java. Det er mainframen, der tager sig af de mere end 10 millioner transaktioner i timen – noget som hverken en Microsoft eller Linux-platform i dag er i stand til.
”Kreditvurdering er eksempelvis vurderet fuldstændigt på facts, som vi har i systemerne. Vi er netop i den spændende proces, at automatisere kreditvurderinger, således at der uden videre kan beregnes eksempelvis en rente overfor en specifik kunde. Der vil naturligvis stadig være plads til en individuel vurdering af den enkelte kunde, men grundlaget vil blive en systematisk beregning baseret på de fakta vi har om kunden,” fortæller direktør Sven E. Lystbæk.