Det elektroniske stabilitetsprogram ESP har siden lanceringen for 10 år siden, sammen med ABS-bremserne, været det Bosch-biludstyr, der har reddet flest menneskeliv.
Undersøgelser af systemets effekt tegner et klart billede. National Highway Traffic Safety Administration i USA har fremlagt data, der viser en reduktion på hele 35 % i de såkaldte singleulykker med personbiler, dvs. ulykker, der ikke involverede andre biler. Insurance Institute for Highway Safety kan endda fremlægge højere tal for ulykker, der er blevet afværget med ESP.
Data fra bilproducenter i Japan og Europa tegner omtrent samme billede. Vägverket i Sverige viser en reduktion i ulykker i 2003 på 22 % for køretøjer med ESP, og den ulykkesreducerende effekt på vintervejene er oppe på 38 %.
I Tyskland sælges 55 % af alle nyindregistrerede biler med ESP. Det betyder, at sikkerhedsudstyret nu er blevet standard – også i mindre biler.
Tre år efter lanceringen af udstyret, kunne ESP bestilles til biler på det norske marked.
Eftermontering er ikke muligt. I dag bliver der i Norge solgt stadig flere biler med ESP som standard – 37 % af de nye biler er udstyret med ESP. I Norge er afgiften på sikkerhedsudstyr ophævet, og det anslås, at en bil med ESP koster en merpris på mellem 5000 og 10.000 norske kroner, når det installeres af bilproducenten.
Det elektroniske stabilitetsprogram ESP fungerer på den måde, at førerens valgte køreretning registreres ved ustabilitet, så bilen ikke skrider ud, men fortsætter i den rigtige retning. Blokeringsfrie bremser er en forudsætning for ESP, og da ABS nu er standard i alle fabriksnye biler, er kursen lagt for, at de sikkerhedsmæssige gevinster med ESP kan bidrage til at opnå EU’s mål om at redde 25.000 menneskeliv i trafikken.
I 1993, 15 år efter lanceringen af Bosch’ blokeringsfri bremser var der produceret 15 millioner enheder, og i 2004 blev det standardudstyr i nye biler.
I løbet de 10 år, der er gået, siden Bosch lancerede det elektroniske stabilitetsprogram ESP, er der produceret 15 millioner.