Gratismagasinet YOYOmag er med succes gået utraditionelle veje for at nå den attraktive målgruppe af internetbrugere mellem 20 og 45 år. Opskriften er at ramme målgruppen præcist hvor den er, at kræve engagement fra såvel annoncører som læsere og servere det hele i både et magasin og et interaktivt digitalt magasin. Oplaget er nu på 50.000 trykte magasiner og 100.000 modtager magasinet i digital form takket være en samarbejdsaftale med QXL.dk.
YOYOmag distribueres via posthuse, fra onlinebutikkers forsendelser og via Danmarks største online auktionshus QXL.dk. Denne distributionsform kombineret med indholdet, primært produktnyheder, nyttig viden om e-handel og anmeldelser, har på kort tid gjort YOYOmag til en stor succes.
”YOYOmag er et tiltrængt alternativ til online-annoncering. Hvor banner-reklamer ofte kun resulterer i et kortvarigt kendskab til en virksomhed, giver YOYOmag en dybere forståelse af de forskellige produkter og et indblik i det hav af spændende e-butikker, der findes. Kombinationen af underholdning og nyttige oplysninger sammen med den innovative distributionsform har vist sig at falde i internetbrugernes smag,” siger Henriette Johansen, der er redaktør på YOYOmag.
Samarbejde med QXL.dk
Et strategisk samarbejde med QXL.dk betyder, at YOYOmag fremover vil blive distribueret med QXL.dks månedlige nyhedsbrev, der sendes til 100.000 brugere. På den måde rammes flere i målgruppen meget præcist, og det glæder annoncørerne.
Annoncørerne har desuden mulighed for selv at præge magasinet og opfordres til at involvere sig med blandt andet forslag til artikler, som de selv eller YOYOmags journalister skriver. Eksempelvis har samarbejdspartneren QXL.dk fået spalteplads til at undervise læserne i, hvordan man kan bruge en online-auktion. Tilsvarende giver den digitale udgave af magasinet andre muligheder, end man som annoncør har med almindelige annoncer. Man kan for eksempel indsætte kontaktformularer, en videopræsentation af sit produkt eller af virksomheden.
Mersalg på 25 procent
”En af vores annoncører, har et oplevet mersalg på 25 pct. i kraft af samarbejdet med YOYOmag,” fortæller Henriette Johansen. Hun oplever, at der er en stor synergieffekt i at have både et trykt magasin og en elektronisk udgave, som aktiverer forbrugerne, der i forvejen er rutinerede internetbrugere. –Og læserne tager godt imod magasinet. Hele 66 pct. af læserne har handlet i en af de annoncerende butikker, og hver tredje læsere deler magasinet med andre.
Innovative e-butikker
”Der er mange mindre e-butikker, der annoncerer i YOYOmag, og hos os indgår små og store på lige fod. Faktisk har de små virksomheder ofte et rigtigt godt tag i online-markedet, mens de store halter bagud, og det understreger behovet for nytænkning i forhold til det enorme potentiale, der ligger i markedet,” konstaterer Henriette Johansen. Et eksempel på, at YOYOmag selv går utraditionelt til værks, er, at magasinet jævnligt sætter annonceplads på auktion på QXL.
Oplaget er nu på 50.000 trykte magasiner, mens online-udgaven modtages af 100.000 personer. Inden for de sidste par måneder har YOYOmag ansat to nye medarbejdere, som skal være med til at sikre magasinets fortsatte videreudvikling. Blandt andet ønsker YOYOmag at dække hele det skandinaviske marked i løbet af 2008.
For yderligere informationer kontakt venligst:
Henriette Johansen
Telefon. 70 20 96 93
Mobil. 31 13 61 74
hj@yoyomag.com
YOYOmag
Galoche Alle 14
DK – 4600 Køge