Pressemeddelelser – nu med levende billeder

Presswire logoPressemeddelelser med video og multimedia har været kendt i en årrække i USA, nu er muligheden kommet til Danmark. PressWire er en dansk distributionstjeneste for pressemateriale fra virksomheder til medier, og den seneste version af tjenesten tilbyder, at man kan uploade videopræsentationer, billeder og dokumenter som bilag til sin pressemeddelelse.

BLJAT

Med levende billeder kan virksomheder ny gøre deres pressemeddelelser endnu mere attraktive for medierne.
”Det er en ny dimension, som vi ved fra udenlandske erfaringer kan give langt mere omtale i medierne end de traditionelle tekst-pressemeddelelser,” siger Rene Hjetting, der PR-rådgiver hos PressWire.
Med den nye videofeature er det ikke kun de traditionelle medier, der tilgodeses. Bloggere og uafhængige medier har i lang tid brugt videomaterielle som en fast del af deres nyhedsdækning, og for dem er det også enkelt at downloade videopressemeddelelser fra PressWire.

Langvarig effekt

Desuden distribuerer PressWire video-pressemeddelelser videre på de største online videotjenester som YouTube GoogleVideo og andre for at sikre maksimal dækning. Dette gør videoen søgbar og garanterer en løbende mængde trafik fra videoen til virksomhedens website i lang tid fremover. Dermed adskiller videopressemeddelelsen sig fra en traditionel pressemeddelelse, som først skal igennem de kritiske journalisters hænder og ofte kun er aktuelle i få dage. En videopressemeddelelse kan derudover i langt højere grad målrettes direkte til slutbrugeren fordi så mange ser filmklip på Internettet.
”Vi tager de mest effektive redskaber fra de sociale netværk og kombinerer med traditionel nyhedsdistribution, og vi tror på at den samlede effekt vil blive markant i forhold til noget vi før har set,” siger Rene Hjetting fra PressWire.

Lang historie for video PR
I USA har videopressemeddelelser en lang historie. Allerede i 1970´erne var det standard PR-disciplin at udsende pressemeddelelser optaget på VHS-bånd til de hundredvis af lokalstationer, som ofte manglede indhold. Det var så op til tv-stationerne at sammenklippe eller ligefrem bringe hele pressemeddelelsen uredigeret i en nyhedsudsendelse. Det er næsten det samme PressWire nu gør med Internettet som medspiller.
”Vi har gennem årene set en stigende interesse for at vedhæfte filer til pressemeddelelser, sende ud via bud med en DVD eller søgemaskineoptimering af pressemeddelelser. Alle disse ekstra lag har vi nu integreret i PressWire, og med videofeaturen er ringen sluttet. Der er nu ikke nogen former for medier eller målgrupper vi ikke kan nå med en aktiv pressekampagne,” siger Rene Hjetting.
PressWire har indgået samarbejder med produktionsselskaber, som kan tilbyde at producere professionelle videopressemeddelelser – enten i et studiemiljø eller og location. Virksomheder kan naturligvis også selv komme med deres videoindhold.

Se et eksempel her på hvordan EC-Power, et dansk datterselskab til Statoil har valgt at præsentere deres teknologier med en videopressemeddelelse:
http://presswire.dk/ec-power-as-tredobler-oms%E6tningen-8-22914.asp